onsdag 26 augusti 2009

Om "På ödets vingar"

På ödets vingar är den första delen i serien Nyckelväktarna.

Karíten Shanzoc är en bevingad människoliknande varelse med ett mycket viktigt uppdrag, nämligen att hitta och varna en av de fyra Nyckelväktarna om en annalkande fara. Han och hans två truppmedlemmar är på väg över havet när de blir överfallna av sina fiender, De avskydda, och Shanzoc skadas och faller i vattnet. Han vaknar upp ensam och förvirrad på en fiskebåt tillhörande människan Pah och barnbarnen Comíl och Liva. Det visar sig att Pah vet mer om Shanzoc och hans fiender än vad någon människa borde, men faran är långt ifrån över. Jagad av De avskydda och plötsligt med två människobarn under sitt beskydd måste Shanzoc slutföra sitt uppdrag.

Jag debuterade med På ödets vingar under våren 2008 när jag var 17 år gammal. Startskottet på boken var en fantasytävling utlyst av Bonnier Carlsen, Bonnier Utbildning och 20th Century Fox år 2006, kallad Eragontävlingen. Den var inspirerad av att boken Eragon, vars författare Cristopher Paolini var 15 år när han skrev den, skulle bli film. Jag deltog och vann med novellen som senare blev det första kapitlet i På ödets vingar. Då jag fick höra att de på förlaget var intresserade av en fortsättning satte jag igång att skriva, och till min stora lycka blev manuset antaget.

6 kommentarer:

  1. Tjenare Julia!
    Har precis läst din först del av Nyckelväktarna och vill säga att det var mycket spännande att få följa med i boken, så fortsätt i samma stil!

    Seeya!

    SvaraRadera
  2. Hej Peter!

    Tack, det var kul att höra! :D

    SvaraRadera
  3. jättespännande<3333

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra bok !!!! Gillar dom jättemycket!! Längtar till tream och fyran :D

    SvaraRadera
  5. Älskade boken, hoppas att dom andra är minst lika bra :D

    SvaraRadera
  6. Har läst båda böckerna och bara längtar tills den tredje släpps. Förmodligen så köper jag den första dagen som den kommer till bokhandeln så som jag gjorde med Så länge vingarna bär :D

    SvaraRadera