måndag 31 augusti 2009

Kartor

Ibland får jag frågan om jag tror att en fantasybok måste innehålla en karta, åt vilket jag brukar svara inte alls, men att personligen så älskar jag kartor. Jag börjar alltid en ny historia med att rita upp kartan över världen där berättelsen ska utspela sig. Under tiden ställer jag mig själv en bunt med frågor: Vilka länder ska finnas? Vilka olika folkslag ska leva där, vad tycker de om varandra och varför?

På så sätt utvecklas bakgrundshistorien till berättelsen, och om man ser på Nyckelväktarna så har bakgrundshistorien en väldigt viktig betydelse för seriens handling.

Bilden ovan är på kartan från Fantasy-stafetten. Kartan på Chistirkusten i Nyckelväktarna ritade jag med samma program. Så såg den alltså ut innan förlaget anlitade någon som gjorde en snyggare version.

1 kommentar:

  1. Rätt coolt med kartor, men man ser aldrig var personer i boken är någonstans. jag personligen brukar kolla in kartan ibland när jag vill veta var exakt personer är om de är påväg någonstans. Ett tips, gör lite tydligare kartor så blir de roligare att kolla på dem!!
    Älskar böckerna<3

    SvaraRadera