onsdag 14 april 2010

Tips

Det är aldrig lätt att komma med tips på hur man bör göra för att skriva en bra berättelse. Jag kan bara säga sådant som jag har haft nytta av genom åren. Men jag ska göra ett försök. :)
  • Skriva. Det här är kanske uppenbart, men jag tog med det i alla fall, eftersom det enda man egentligen kan göra för att lära sig skriva är att göra just det: skriva. Innan jag började med fantasyberättelser skrev jag en massa annat, och tack vare det lärde jag mig väldigt mycket. Övning ger färdighet, som talesättet säger, och det stämmer verkligen. Det spelar ingen roll om man tycker att det man skriver är bra eller dåligt. Alla erfarenheter är till nytta.
  • Läsa. Ännu ett ganska uppenbart tips, men ändå viktigt. Genom att läsa lärde jag mig mycket, som hur meningar borde formuleras, hur en berättelse börjas och avslutas osv, utan att nog inte riktigt tänka på det.
  • Konstruktiv kritik. Jag vet inte hur det är för andra, men själv var jag till en början väldigt mån om att ingen fick läsa mina berättelser. Jag brukade sitta vid familjens dator som var placerad mitt i huset, så varje gång någon gick förbi fick jag blixtsnabbt trycka ner fönstret så att personen inte skulle kunna läsa. Det irriterade både mig och min familj. :p Som tur var var jag inte lika blyg på nätet. Där lade jag ut berättelser så att personer som jag inte kände kunde läsa och kommentera, och det lärde mig väldigt mycket. Jag fick jättebra tips på hur jag kunde förbättra mitt skrivande. Så vad jag vill säga är: var inte rädd för att låta andra läsa det du skriver och var inte rädd för konstruktiv kritik. Konstruktiv kritik är det bästa som finns, ifall du vill utveckla ditt skrivande, även om det kanske inte är alltid är så kul att andra pekar ut ens egna misstag.
  • Våga. Innan jag skrev På ödets vingar skrev jag andra fantasyberättelser, och medan jag skrev novellen som vann Eragontävlingen stod jag i valet och kvalet om ifall jag borde skicka in min berättelse till ett bokförlag. Jag var dödsrädd för att bli refuserad, och det är nog många andra också. Men det som är viktigt att tänka på i en sådan situation är att man inte har något att förlora på att skicka in sitt manus. Man kan aldrig bli publicerad om man inte gör det. Så det är väldigt viktigt att faktiskt våga. Och ifall bokförlaget inte vill ha manuset så betyder inte det att allt är över. Det finns massvis med förlag i Sverige, och bara för att ett förlag inte vill ha det betyder det inte att andra tycker och tänker samma sak. Ta till exempel JK Rowling, som fick kämpa jättelänge innan den första Harry Potter - boken blev publicerad.
  • Kurser. Bibliotek och uiniversitet har ofta många kurser inom skrivandet, och även fast jag aldrig har gått någon tänker jag mig att det är ett väldigt bra sätt att lära sig. På sådana kurser kan man även prata med personer som har samma skrivarintresse, och säkert lära sig jättemycket av varandra.

2 kommentarer:

  1. Du skrev att du har lagt ut din texter på internet. Min fråga är var man kan hitta dessa.
    PS jag började läsa din bok "på ödets vingar" för några dagar sen nu har jag bara några sidaor kvar men jag har inte hunnit införskafa de två andra än =(

    SvaraRadera
  2. Hej Ivar,

    Kul att du besöker min blog! :)

    Det är många år sedan jag lade ut dem på internet, de går inte att hitta längre. Sidan lades ner. :) Och för att svara på dina andra frågor så var "På ödets vingar" min debutroman och ja, jag har facebook. :)

    SvaraRadera