torsdag 15 april 2010

Namn

Nedanför syns en bild på min första anteckning över vilka karaktärer som skulle finnas med i berättelsen, och vad de skulle heta. Som ni kan se hette Shanzoc ursprungligen "Shankyr", innan det blev "Shanyzoc" och tillsist Shanzoc. Men det som ser mest konstigt ut är kanske min förteckning över vilka "ungdomar" som det skulle handla om. Inte bara tänkte jag mig ursprungligen att Pah skulle ha tre barnbarn, utan jag tänkte mig också att Liva skulle vara yngst, kanske bara 8-10 år, med en storasyster som hette Milja. Comíl skulle vara mittenbarnet.
Att det inte blev tre syskon berodde mycket på att jag skrev bidraget till Eragontävlingen. Det fick bara vara 20 sidor, och mitt första utkast, där Milja fanns med och Liva bara var ett barn, kändes alldeles för tråkigt och segt. Så jag började om, sade adjö till Milja (som jag kände inte fyllde någon vidare viktig funktion) och gav Liva rollen som storasyster. Men trots detta fick Liva behålla många av sina "barnsliga" egenskaper. Hon är envis, har ett hett temperament och är inte rädd för att säga precis vad hon tänker.
Shanzoc var förresten betydligt äldre i det första utkastet.
En annan lite lustig sak är att karíterna först hette "karíer", alltså utan ett "t". Jag ändrade namnet först efter att jag blivit klar med manuset till "På ödets vingar", på råd av förlaget, som berättade att många som läst novellen tyckte att karíernas namn lät som karies, alltså tandtroll ... :p

15 kommentarer:

  1. hej:) jag undrar hur gammal shanzoc är? det står ingenstans i boken:)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är lite svårt att säga eftersom han är en karít och åldras annorlunda än Liva och Comíl, men någonstans mellan 20 och 22 år gammal, tänker jag mig.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att få veta hur det var planerat. Skulle ha känt konstigt som Milja var med. Jag har svårt att tänka mig Liva som 8-10.

    SvaraRadera
  4. Haha, den 8-10-åriga Liva får mig att tänka på Arya Stark i A Song of Ice and Fire =D Aja, spela roll :D

    SvaraRadera
  5. Håller förresten med Olivia om att det känns konstigt att tänka sig Milja med i storyn ... Fast det är antagligen eftersom att man inte är van vid det utan bara med Liva och Comíl :P

    SvaraRadera
  6. Milja var ganska lik Comíl, på det där lugna, eftertänksamma sättet. Men jag håller med, jag också, det hade känts konstigt med henne i berättelsen. Ett av de viktigaste temat i Nyckelväktarna är ju Comíls och Livas vänskap, och det hade nog inte blivit så om det fanns ett tredje syskon eller om Liva varit så ung.

    Hehe, ja, vem vet, hon hade nog potential att bli lik Arya. Och samtidigt som jag verkligen gillar karaktären Arya så är jag rätt glad att det blev som det blev istället. :p:)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Kul att se hur det började. Har du börjat skriva på nästa bok ännu? Jag kan inte hålla mig till att få veta fortsättningen! Vet du ännu hur många böcker det kommer bli?
    Jag tycker dina böcker är jättebra! Du är väldigt duktig på att skriva. Jag har recenserat böckerna på min blogg, om du är intresserad av att läsa recensioner om dem;
    http://ameliesboktips.blogg.se/2010/april/under-vingarnas-skugga.html#comment (länken till tredje boken, länk till de två tidigare finns i detta inlägg)

    SvaraRadera
  8. Hej Amelie,
    Vilka fina recensioner! :D Kul att läsa!
    Jag har börjat skriva på nästa bok, som jag tror kommer bli den sista i serien. I alla fall är det vad det lutar mot nu. Än har det inte pratats om när den kommer att publiceras, men jag gissar att det blir någon gång nästa vår.

    SvaraRadera
  9. Hur gammla är Yukar och Olie?

    SvaraRadera
  10. Hej Ivar,
    Jag tänker mig att Yukar och Olie är i ungefär samma ålder som Shanzoc. Lite äldre, kanske. :)

    SvaraRadera
  11. Har Shanzoc en biologisk famlj?

    SvaraRadera
  12. Ja, det har han, men han har inte träffat den sedan han anslöt sig till Bevararna, då han var mycket ung. Hans familj nämns i början av På ödets vingar, och även i Så långt vingarna bär i en tillbakablick då Shanzoc, Yukar och Olie planerar färdrutten till fastlandet. :)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag undrar en sak; hur kommer du på namnen?
    Själv gillar jag att skriva fantasytexter och sådant, men jag har så svårt med namn. Vissa av namnen i mina texter finns på riktigt, andra slänger jag bara ihop några bokstäver.
    Hur är det med dig? Hur kommer du på dina namn?

    SvaraRadera
  14. Hej Elin,
    Jag tycker också att det är svårt med namn. Oftast brukar det bli att jag bara sätter ihop olika bokstäver och försöker få det att låta bra. Från början hade jag faktiskt vanliga namn i På ödets vingar, t ex hette Garh Gary och liknande, men det ändrade jag efter ett tag så att alla namn är påhittade. :)

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att det ska bli film på dina böcker. För ibland när jag läser ser jag framför mig hur det skulle se ut på film, och i mina "visioner" så ser det riktigt bra ut.

    SvaraRadera