torsdag 15 april 2010

Hur allt började

När jag ska påbörja en ny berättelse ritar jag alltid en karta. Det är det allra första jag gör, något som jag började med redan då jag skrev min allra första fantasyberättelse. Det är under tiden jag ritar kartan som jag kommer på själva handlingen. Jag börjar fantisera om vilka typer av människor som bor i de olika länderna, vad de har förhållande med varandra och vad det ska finnas för fler varelser i världen. En bakgrundshistoria byggs upp.
På bilden här nedanför kan ni se min första skiss av Chistirkusten, och som ni kanske ser finns det en del likheter med slutresultatet i boken, även om många saker hann ändras under skrivandets gång. Om man tittar riktigt noga ser man också att jag längst ner har skrivit: "Handling? Fågelfolk". Så det var på så sätt idén om karíterna skapades. Det känns ganska konstigt nu, att se tillbaka på skissen och tänka att det var så hela berättelsen om Nyckelväktarna började.

Som ni kanske ser är jag inte särskilt duktig på att rita, så som tur är har förlaget personer som gör sådant åt dem. Det är en mycket duktig man vid namn Johan Andreasson som har ritat den "riktiga" versionen.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag ju sugen på att veta vad som finns längre in i kontinenten som Christirkusten ligger i utkanten av xP

    SvaraRadera