torsdag 19 augusti 2010

Att skriva den fjärde boken

Att skriva den sista boken är på många sätt annorlunda än att skriva de övriga delarna i en serie. I den första är allting nytt, och man fylls av många idéer och bilder om vad boken och resten av serien ska handla om. I den andra och tredje delen finns redan världen och karaktärerna, och det handlar mer om att föra vidare och utveckla berättelsen. Men i den fjärde boken har historien kommit till sitt slut och det är dags att dra ihop alla lösa trådar.
Det är både spännande och roligt att få avslöja alla hemligheter som man burit på sedan första boken, att titta på början och slutet och se vilken lång väg karaktärerna och en själv har kommit. Jag har ännu inte skrivit klart boken men slutet närmar sig, något som jag ser fram emot. Jag tror inte att jag kommer känna mig sorgsen när "Till sista vingslaget", och därmed serien Nyckelväktarna, är färdig, snarare glad att jag har fått chansen att berätta denna historia.

6 kommentarer:

  1. Kul att den snart är klar. Kommer den ut i vår då kanske? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Amelie,
    Tryckdatumet är satt till någon gång i februari, så jag gissar att den kommer ut i mars-april. :)

    SvaraRadera
  3. Det ska bli så kul att läsa den! :D

    Kommer du fortsätta skriva böcker när Nyckelväktarna är helt klar? :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Absolut! Jag har redan flera idéer. :)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det låter bra! Jag ÄLSKAR dina böcker. Jag kommer läsa alla dina böcker.
    Mvh Sofie

    SvaraRadera