onsdag 16 juni 2010

Ny illustratör

Det bestämdes i veckan att Mattias Olsson kommer att illustrera omslaget till Till sista vingslaget. Han är en erfaren illustratör och har bland annat gjort omslaget till boken "Silverkniven" av Gull Åkerblom. På hans blogg, http://www.mattiasolsson.wordpress.com/, kan ni titta på bilder som han har gjort.
Mattias har fått en scen som han ska rita och det är tänkt att han ska ha en skiss färdig i mitten på augusti. Det ska bli jättespännande! Vad omslaget kommer att föreställa får ni vänta och se, men jag kan avslöja att både Shanzoc och Liva kommer att finnas med.

7 kommentarer:

  1. kul att du har hittat en ny illustratör! Jag kan knapt vänta tills man får se hur onslaget blir

    SvaraRadera
  2. Hej, jag hittade hit via en annan bokblogg och detta inlägg påminde mig om en fråga jag har haft ett tag. Hoppas det är ok att jag slänger ur mig den här :)

    Jag skriver själv fantasy, men frågan handlar om illustrationsbiten - hur mycket får författaren själv bestämma vad gäller omslagsbilder o.d.? Har hört att förlagen beslutar vem som ska fixa omslag, men jag vill gärna rita dem själv när jag har tid och möjlighet till det. Så min undran är: har jag bara hört ett rykte, eller är det faktiskt så att författaren inte har mycket att säga till om vad gäller omslag, layout och kanske även titel?

    Mvh Angelika

    SvaraRadera
  3. Hej Angelika,
    Eftersom jag själv aldrig har haft intresse av att rita omslaget kan jag inte säga hur det fungerar om man som författare vill illustrera omslaget, men jag kan tänka mig att förlaget kan låta författaren göra det, så länge de tycker att det är bra. Det är nog väldigt olika på olika förlag också. Själva omslagsbilden får man möjlighet att bestämma scen till, och även titta på och be om ändringar, men när det gället layout så ordnar förlaget med det. Det är trots allt deras uppgift. :p

    SvaraRadera
  4. Tack för svar, tyckte det lät uppmuntrande :) Fått höra lite "skräckisar" om att förlag gärna tar över precis allt, och jag är lite av ett kontrollfreak ;)

    SvaraRadera
  5. Sorry, jag tycker bättre om den gamla. Suck :(

    SvaraRadera
  6. Hej Olivia,
    Det kan du väl inte säga förrän du har sett omslaget? :p

    SvaraRadera