lördag 26 juni 2010

Bokmässan i Göteborg

Bokmässan Bok & Bibliotek i Göteborg är något som jag ser fram emot varje år. Den äger alltid rum den sista veckan i September och dit kommer författare, nobelpristagare, förlag och bokälskare. I år kommer Bokmässan bland annat att ha 446 seminarier och ca 800 medverkande från 26 länder. Det är ett himmelrike för alla bokälskare!
Jag var där första gången 2006 då jag skulle ta emot priset för Eragontävlingen, och sedan dess har jag återvänt i stort sett varje år.
I år är Bokmässan mellan 23-26 September, och jag kommer att vara där på fredagen den 24:e för att prata i Västerbottens och Norrbottens monter, ena gången om fantasystafetten och andra gången om mitt författarskap. Det ska bli jättekul!

11 kommentarer:

  1. om man läser olika artiklar om så säger du att din lärare tipsade dig om eragontävlingen, jag går på sävarskola nu och jag skulle gärna vilja veta vilken lärare det är, eller om hon/han gått i pension?
    men du kanske inte vill ge ut information om dem, men annars kan du bara säga förnamnet! :)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Hon som tipsade mig heter Marielle och såvitt jag vet jobbar hon fortfarande kvar. :) Hur så?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har surfat in på bokmässans hemsida och sökt på dig bland författare och program men hittar dig tyvärr inte. När kommer du att prata under bokmässan? Hade gärna velat åka dit och lyssna på dig :)

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Att du inte hittar mig beror nog på att jag inte kommer att hålla ett seminarium. Istället kommer jag att stå i Västerbottens och Norbottens monter, och aktiviteten i montrarna finns inte med i seminarieprogrammet. Jag kommer att prata fredag 24/9 kl. 11.50-12.10 och kl. 12.20-12.40. Vad kul att du är intresserad av att komma och lyssna! :D

    SvaraRadera
  5. jaha! jadå hon jobbar fortfarande kvar! :)
    jag har henne till och med i hemkunskap..
    jag tyckte bara att det vore kul att veta

    SvaraRadera
  6. Hej Julia!
    Jag har nu lagt upp första kapitlet på min berättelse. Det skulle bara jätte kul ifall du kunde läsa den och ge mig din proffsiga kommentar :)
    http://bloggendarjaglaggeruppminbok.blogg.se/

    SvaraRadera
  7. Hej Olivia,
    Vad roligt! Jag är rädd att jag har rätt mycket att stå i med min egen bok, men jag ska försöka titta förbi. :) Lycka till med ditt skrivande!

    SvaraRadera
  8. Hej Julia!
    Jag är 18 år... eller ska fylla 19 och jag är en sådan person som engagera mig onödigt mycket i allt jag gör och har alltid svårt att slita mig. Jag tycker att det kan vara minst lika roligt att skriva en berättelse som att läsa en, för hur mycket man än planerar i förväg så vet man ju ändå aldrig riktigt vad karaktärerna hittar på eftersom. Jag tänkte att jag kanske ska ta och skriva någon riktig novell någon gång och där undrar jag hur lång ditt bidrag till Eragontävlingen var?
    Jag blev så glad när jag hittade "Nyckelväktarna" eftersom det är en kanonfantasyberättelse skriven av en svensk tjej, som jag själv också är ju ^^
    Jag hade fullt upp i våras med att tvinga mig själv att göra skolarbete istället för läsa osv, så jag fick inte "Under vingarnas skugga" förän förra veckan. Vilket utgjorde två helvetiska dagar för min familj som hade svårt att få kontakt med mig, men som de flesta sagt så blir böckerna bara bättre och bättre! Jag kände på mig från början att Olie inte skulle kunna hålla sig till den mörka sidan och när Solices dog var han inte fasst längre. Jag önskar bara att han hade bytt sida tidigare, fast innerst inne vet jag att det inte hade fungerat ;)
    Tänkte på en annan sak också, karíterna och människorna pratar väl samma språk?
    Jag är bara så avundsjuk!!!
    Dina böcker är så härliga att läsa!!!

    SvaraRadera
  9. Tänk om man skulle ta och åka på bokmässan i år, var ju länge sedan jag var där. Hade varit roligt att lyssna på dig också. Får se över mina höstplaner. :)

    Gillar verkligen dina böcker, tycker om storyn och miljöerna. Tror att jag varit karít i ett tidigare liv, känner vingarna klia mellan skulderbladen..:) Tycker att böckerna blir bättre och bättre, att karaktärerna utvecklas mer och mer, det är roligt att följa dem. Ska bli så spännande att läsa slutet sedan! Hoppas att det går bra för dem, vill gärna ha lyckliga slut när jag läser :p, om nu inte slutet blir väldigt öppet så att man får fortsätta att fantisera vidare själv.

    En liten fråga, läste här på bloggen(tror jag) att du tyckte internet var bra för att få kritik etc. Har du möjligtvis något tips på skrivarforum som funkar bra? Tycker att det är svårt att hitta något som verkar vettigt..:)

    Lycka till i skrivandet!
    /Lina

    SvaraRadera
  10. Frida - Tack, vad kul att du gillar böckerna! :) Jag är precis likadan, när jag väl börjat med en bok eller liknande kan jag inte sluta förrän jag läst ut den. :p Mitt bidrag var 12-14 A4-sidor, tror jag, jag är inte helt säker. Det är i alla det första kapitlet i "På ödets vingar", så det kanske kan ge dig en känsla av ungefär hur långt det var.
    Lina - Haha, samma här! :) Jag gillar också lyckliga slut men när jag skriver verkar det av någon anledning alltid bli olyckliga ... så vi får se hur det går. :p När jag skrev på internet var det på en fansite för Harry Potter, och den lades ner för längesedan. Just nu är jag dålig på att vara inne på internet så jag har nog tyvärr inga tips, så länge det inte är fanfiction du är ute efter, för i så fall är fanfiction.net en bra sida. Trist att jag inte kan vara till mer hjälp!

    SvaraRadera