måndag 11 juli 2011

FAQ

FAQ står för "Frequently Asked Questions", alltså frågor som ställs ofta, och det är precis vad det här inlägget kommer att handla om. Här kommer jag att svara på de vanligaste frågorna jag får, så slipper jag (förhoppningsvis) upprepa mig. Har ni fler frågor än de jag besvarar är det såklart bara att ställa dem i kommentarerna. Om det är något ni undrar över så passa på!

1. Hur gammla är Shanzoc, Liva och Comíl?
Sv: I början av serien är Comíl 15 år och Liva 17 år. Med Shanzoc är det dock svårare, för eftersom han är karít åldras han annorlunda än människor. Men jag skulle säga att han är 20-22 år.

2. Kommer du att skriva något mer nu efter Nyckelväktarna?
Sv: Ja! Jag har alltid och kommer alltid att älska att skriva, och har flera idéer och projekt på gång. Om det blir något av det som kan publiceras, däremot, är en helt annan sak.

3. Vilka är dina favoritböcker?
Sv: Harry Potter - serien av JK Rowling, serien "Fjärrskådarna" av Robin Hobb, och serien "Sagan om is och eld" av George RR Martin är mina favoriter. Andra böcker som jag gillar är serien "Sagan om klanen Otori" av Lian Hearn, serien "Temeraire" av Naomi Novik, "Locke Lamoras lögner" av Scott Lynch, mm.

4. Vad har du för tips till dem som vill bli författare?
Det här är en svår fråga. Alla skriver olika och har olika sätt att lära sig och utvecklas. Men jag kommer att räkna upp sätten som jag anser har varit nyttigast för mig.
a) Läs mycket. Genom att läsa får man en bättre bild av hur böcker är uppbygda, för att inte tala om ett större ordförråd. Ett tips är att medan ni läser en bok fundera över varför/varför inte ni gillar den, vilka knep författaren använder sig av, och sedan använda sig av/undvika dem själva.
b) Skriv mycket. Även detta är ganska uppenbart. Bara genom att skriva övar man upp sina färdigheter. Ingen blir någonsin fullärd.
c) Konstruktiv kritik. Något av de absolut mest användbara för en författare, i mina ögon i alla fall, är konstruktiv kritik. Låt en kompis eller en familjemedlem eller kanske en lärare läsa det ni skriver, och sedan sätter ni er ner och diskuterar. Den som läst pekar ut vad han/hon tycker är bra och vad som kan förbättras, och på så sätt får man själv veta vad ens starka/svaga sidor är. Detta är något som jag själv verkligen uppskattar, för, jag vet inte vad ni tycker, men själv blir jag ibland lite blind inför det jag skriver. Det kan vara svårt att veta om det blev bra eller inte.
d) Ge inte upp. Det är ingen hemlighet att det är rätt svårt att bli utgiven i Sverige idag, men det är inte heller omöjligt. Därför är det viktigt att inte ge upp, att tro på sig själv och det man skriver. Skickar man in ett manus till ett förlag och får ett nedslag, då är det bara at pröva ett annat förlag. Kom ihåg att många nu stora författare (Astrid Lindgren, JK Rowling) fick kämpa länge innan någon ville ge ut deras böcker. Ett nedslag behöver inte betyda att det man skriver är dåligt. Så fortsätt pröva! Och viktigast av allt, kanske, våga! Var inte rädd för att skicka in och få nedslag, för rätt som det är kanske det händer.
e)Välj förlag efter det du skriver. Innan ni skickar in era manus är det bra att få en snabb överblick över vilka bokförlag det finns i Sverige (vilket är väldigt många) och vad de brukar ge ut för typer av böcker. Håll ögonen öppna och leta efter de förlag som ger ut de typer av böcker som du skriver. Som i mitt fall, fantasy för barn och unga. På så sätt ökar man chansen för sig själva att bli utgiven.

5. Vilken är din favoritkaraktär i Nyckelväktar-serien?
SV: Shanzoc och Comíl!

6. Lyssnar du på musik medan du skriver?
SV: Det kan hända. Jag vill dock inte distraheras för mycket, så jag har aldrig radio eller TV igång.

7. Ska böckerna översättas?/Skulle du vilja att de översattes?
SV: Än så länge är böckerna inte översatta till något annat språk, det är inte något som jag har något att säga till om. Men det är klart, jag skulle absolut inte ha något emot det.

8. Har du patent på karíterna eller får jag använda dem i min bok?
SV: Jag har copyright på karíterna vilket betyder att ingen annan får använda dem för att tjäna pengar. Däremot är det tillåtet att använda dem i t ex fanfiction och annat där man inte har för mening att publicera och tjäna pengar, om det då står tydligt vem copyrighten tillhör.

9. Kommer du att skriva något mer från Nyckelväktarnas värld? T ex en "prequel" om Shanzoc, Yukar och Olie eller från kriget.
SV: Än så länge har jag inga sådana planer. Jag är själv väldigt nöjd med seriens slut och den känns avslutad, men man ska aldrig säga aldrig.

10. Kan du läsa det jag skriver?
SV: Detta är en fråga som jag får så ofta att den egentligen borde stå högst upp på listan. Det är också därför som mitt svar är nej. Jag skulle aldrig hinna med att läsa och skriva kommentarer till alla som ber mig, och det skulle inte heller vara rättvist om jag då bara gjorde det till några. Det är alla eller inga, och som sagt har jag tyvärr inte tid.

11 kommentarer:

  1. Hallå, det klart att det du skriver kommer att ges ut. Annars får du lägga upp det på bloggen! Typ :)

    SvaraRadera
  2. Vilka är dina favoritböcker? Alltså, inte av de du har skrivit då, utan böcker av andra författare :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har din första bok och ska snart läsa den (så fort kurslitteraturliustan minskas)!

    Vill också bli författare. Har du några tips du kan ge?
    Vilket förlag ska man vända sig till och så vidare...

    SvaraRadera
  4. Vilken är din favoritkaraktär i Nyckelväktarna böckerna?

    Lyssnar du någonsin på musik medans du skriver?

    Tycker du att böckerna ska översättas till något annat språk än svenska? T.ex finska, norska, danska, engelska o.s.v.

    SvaraRadera
  5. Du är så inspirerande ! Vet du att det var du som fick mig att vilja bli författare? :)

    SvaraRadera
  6. Olivia,

    Det var snällt sagt, det gläder mig att höra! :D

    SvaraRadera
  7. Oh, jag har en fråga! :D
    Är det någon särskild bok som du har använt till bakgrunden på din blogg? :3 Den ser tysk och gammal ut. o:

    SvaraRadera
  8. Nils,

    Blogspot.com har flera bakgrunder som man kan välja mellan. Den här var en av dem. Så jag har tyvärr ingen koll på vilken bok den kommer ifrån. :)

    SvaraRadera
  9. Hm. Nästa convent jag går på blir det väl att Cosplaya Shanzoc :D

    SvaraRadera
  10. Bra tips, coolt att dina böcker är utgivna trots att du är ung :D Jag är tolv år och drömmer om författarskap. Ska börja läsa 'På ödets vingar' nu!

    SvaraRadera
  11. Heej!Jag undrar när du började skriva böcker, vilka böcker är du mest känd för??

    SvaraRadera