söndag 17 oktober 2010

Ändelser och titlar

Karíterna använder sig av olika ändelser när de pratar med varandra. De som har läst böckerna vet att om man lägger till "-kre" till ett namn, så betyder det att man är nära vänner. Till exempel Shanzockre eller Yukarkre. För att visa respekt för en ledare lägger de till "-í" i slutet på ett namn, till exempel Tanichí.
Något som jag dock inte tagit upp i böckerna än är hur karíternas kejsare får sitt namn. Det är så att en kejsare väljs bland klanledarna. Den nuvarande kejsaren kommer från klanen Vrali och kallas för Vraliya. Karíterna lägger alltså till ändelsen "-ya" till namnet på klanen som kejsaren kommer ifrån, Vrali + ya. Detta visar stor vördnad och lydnad. Många av namnen på De sju gudarna slutar också med "-ya", liksom namnet på karíternas hemö, Karitya.
Bara lite rolig fakta för dem som läst böckerna. :)

5 kommentarer:

  1. Haha okej :P Har alltid trott att "-ya" i "Karitya" bara var en ändelse som "ia" som många platser och namn har ^^

    SvaraRadera
  2. intressant :)
    blir nästan ännu mer peppad att få läsa nästa bok ;) ska bli så spännande!

    SvaraRadera
  3. Coolt. Har egentligen inte tänkt på det :)
    Kommer du föresten fortsätta med något efter Nyckelväktarna? Det måste du väll ändå göra!

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas nästan att du kan ha ut den fjärde boken tidigare nu när jag läser det här ^^ Jag längtar verkligen tills den kommer ut! Vill inte att Nyckelväktar serien stannar på fyra/fem böcker :D

    SvaraRadera
  5. ÅÅH jag älskar sådan "onödig" information XD

    SvaraRadera